Startsida

KBT

Mindfulness

- Om mindfulness
- Övningar
- Ljudfiler

Ångesthantering

Kontakt

 

 


Övningar i mindfulness

Klicka på den övning du vill göra:

- Kroppsskanning

- Meditation med andningsankare

- Kontakt med här och nu

- Jag är inte mina tankar

- Informatörer

- Äta medvetet

- Omhändertagande hand


Klicka [här] för att skriva ut texten.


Meditation

● Sätt dig så bekvämt som möjligt med rak rygg och värdig hållning.

● Observera hur kroppen känns mot underlaget.

● Blunda, eller om det känns bättre så kan du titta med inåtvänd blick på en
punkt någon meter framför dig.

● Observera var du känner din andning som bäst. Kanske luften mot näsborrarna eller hur magen rör sig upp och ner allteftersom du andas.

● Försök inte påverka andningen på något sätt. Låt andningen sköta sig
själv.

● Följ med, surfa, på andningen. Känn andningens vågrörelser i kroppen.

● Lägg märke till när tankarna fört uppmärksamheten bort från andningen, och för så gott det går tillbaka den till andningen.

● Oavsett vad det är för tankar eller bilder som dyker upp, så är din enda uppgift att om och om igen föra tillbaka uppmärksamheten till andningen.

● Bli inte arg på dig själv om din uppmärksamhet om och om igen glider iväg
i tankar. Det är så för oss alla!

● Visa tålamod och vänlighet mot dig själv.

Gå till toppen